Wat kost het om te wonen.
De basisregel is: de zorg wordt betaalt, het wonen is voor eigen rekening.
Verderop vindt je het onderscheid uitgelegd en een rekenvoorbeeld zodat je zelf ook vooraf goed na kunt denken over dit stuk van zelfstandig worden. Natuurlijk denken wij hierin met jee mee zowel vooraf als tijdens je woonperiode en ook daarna.
Niet meer thuis wonen is best wel een planning en organisatie! Wellicht denk je straks: ik weet het niet meer ik begrijp het niet meer en ik kan dit niet. Dat geeft helemaal niks want juist daarvoor: heb je ons! Je hoeft dit NIET allemaal ZELF te DOEN!
Je begeleider / mentor bereid alles met jou en je ouders voor, helpt met alles op een rijtje zetten en kijken of het wel lukt met het geld, verft met je mee op de momenten die je samen kiest dat het handig is. Het liefst samen met je ouders zodat iedereen denkt: je hebt een goede fijne plek en je maakt een goede volgende stap. En daarom heb je deze site, waar we al het een en ander op een rijtje zetten.
Je woonkosten en je leefkosten zijn meestal of zelfs bijna nooit onderdeel van wat de gemeente voor jou betaalt uit de WMO als je bij ons woont. Hierin is dus een scheiding. Het scheiden van wonen en zorg noemen we dat.
Leven en wonen kost geld. Dat is altijd zo, waar je ook woont. Het dak boven je hoofd, het eten wat je eet, de kosten voor warm water voor elektriciteit, voor verzekeringen enzovoorts. Alles wat je eigenlijk iedere dag al doet en wat in je woning gebeurt noemen we wonen. En de kosten daarvan zijn nu ook voor rekening van jou of je ouders/ verzorgers. En dat blijft zo, ook straks als je bij Kumbaya woont. Net zoals je reiskosten, schoolgeld, op vakantie gaan en zakgeld voor leuke dingen. Ook al woon je bij Kumbaya, dit is allemaal geen onderdeel van je zorg. Je bent namelijk niet opgenomen bij ons, zoals in een ziekenhuis. Met je contactpersoon van de gemeente heb je het hier ook al over gehad.
Heel soms betaalt de gemeente dit wel via de WMO, maar dat is echt een uitzondering. Bij ons: eigenlijk nooit. Dat heeft te maken met het type zorgvraag en als je bij ons wilt wonen wil je zelfstandiger worden. Alleen voor mensen waar geen enkel uitzicht is op zelfstandigheid of mensen die heel erg in de problemen zitten op dit moment en wel zelfstandig willen en kunnen worden betaalt de WMO soms tijdelijk het leven. Denk dan aan bijvoorbeeld een ernstige verslaving waar je uit omhoog aan het krabbelen bent waardoor je ook niet meer in andere zogenaamde sociale vangnetten meer zit. De WMO noemt dit dan ook de bouwsteen ‘hotelmatige kosten’. Daar lijkt het dan ook wel het meeste op: je woont dan bijna alsof je in een all inclusive hotel zit. Dat klinkt heel leuk maar dat is het niet. Dit krijg je dan omdat je dat tijdelijk nodig hebt voordat je het weer zelf doet en echt nu zelf niet kunt en niet hebt. Kortom: dit is bij jou niet het geval en dus krijg je zelden een beschikking waar ook het leven in zit.
Waar moet je rekening mee houden?
Het NIBUD is de partij in Nederland die hier informatie over bijhoud en aan je geeft. Wij gebruiken dan ook heel vaak het NIBUD voor onze informatie. Zij geven aan:
- Je vaste lasten zijn zaken zoals je huis en je verzekeringen. Dus je huur, of hypotheek, je gas, water, licht en de premie van je ziektekosten verzekering, je WA, inboedel, en meer;
- Je kosten voor huishouden zoals je boodschappen, maar ook abonnement voor TV, internet. Maar ook je reiskosten (de kosten van een auto iedere maand of je OV kosten);
- Je reservering voor grote uitgaven: voor meubels, om financiële tegenslagen op te vangen, sparen voor later;
Hiervoor maak je in aanloop naar wonen bij ons ook een plan samen met je begeleider. Maar het is alvast goed om ook als ouder hieraan te denken. Want met het ‘uit huis gaan’ van je kind, want zo moet je het zien, veranderen de kosten ook voor de ouder. Het is goed om alvast na te denken over de vraag: wie betaalt wat..? Want als je kind niet bij jou eet, dan koop je bijvoorbeeld een brood minder per week. Maar dat brood moet nog steeds gekocht worden. Dus ga je dit in kostgeld meegeven aan je kind, of verwacht je dat je kind het nu zelf gaat betalen en dus ook zelf gaat verdienen?
Hetzelfde geldt voor de kosten van wonen. Maar die merk je vaak wat minder direct op als het brood. Sommige kosten nemen echt af, zoals gas water en licht. Andere kosten niet of nemen zelfs toe. Bijvoorbeeld: de huur of hypotheek wordt niet lager wanneer er minder mensen in een huis wonen. Maar de huur voor de kamer van je kind moet wel betaalt worden. Deze kosten voor huisvesting nemen dus feitelijk toe. Ook hier is de vraag: ga je dit als ouder betalen, of gaat het kind hiervoor werken, of is er een andere vorm van inkomen? Het gaat hier dus expliciet niet om inkomen uit huurtoeslag, dat is namelijk geen inkomen. Want ook al ontvang je huurtoeslag, je ontvangt nooit 100% van de huur in Nederland. Natuurlijk reken je dit wel mee in de kosten maar er blijft altijd veel nog best veel over.
De kosten van huur zijn per kamer verschillend en veranderen jaarlijks. Dus we noemen hier geen prijzen, de actuele prijs kun je altijd aan ons vragen. Wij rekenen namelijk alleen de huur die terecht is. Die berekenen we op de site van de huurcommissie. Ook al zijn we geen woningbouwcoöperatie, we houden ons wel aan de prijzen die daar gelden en rekenen niet de huurprijzen van de vrije sector.
Hoe groter de kamer: hoe duurder. Verder hebben je ook een eigen (kleine) badkamer, een gedeelde woonkamer met gedeelde keuken en heb je buitenruimte. Dat telt allemaal mee. Daarnaast betaal je mee in een deel van de kosten voor gas, water en licht. Ook dit baseren we op het NIBUD en niet op de echte kosten. De echte kosten zijn namelijk mede afhankelijk van bijvoorbeeld hoe goed geïsoleerd een huis is, en daar heb jij heel weinig invloed op. Daarom heb je geen nadeel hiervan. We rekenen met een met een appartement in een flat, omdat we denken dat je daar hierna ook gaat wonen.
Wat we hier schrijven geldt eigenlijk bij alle plekken waar jij terecht kunt met je WMO beschikking voor wonen. Want je hebt geen beschikking voor hotelmatige kosten. De prijs van je kamer verschilt natuurlijk maar de rest is eigenlijk gelijk. De meeste van deze kosten betaal jij overigens ook helemaal niet aan je zorgaanbieder hoor. Daar betaal je alleen huur aan. Soms (zoals in de geinsfase bij ons) betaal je kostgeld voor het mee-eten. Het is alleen ter informatie en het is wel belangrijk.
Op het moment van schrijven (het jaar 2022) was de situatie volgens de huurcommissie en NIBUD als volgt:
Huurkosten
Voor een kamer van 12m2 met badkamer, gedeelde woonkamer gedeelde keuken enzovoorts, kost €345,- per maand kale huur volgens de puntentelling huurcommissie. Hoe zij dat berekenen voor deze voorbeeldkamer zie je in dit document en jij kunt dit zelf op hun site berekenen.
Bijdrage in G/W/L in het gedeeld huishouden:
NIBUD verwacht voor 4 personen in een flat (deze gebruiken we als referentie) : €138,- per maand gas, €159,- per maand elektriciteit, €22,- per maand water. Totaal = €319,- per maand voor 4 personen. Per persoon is dit €80,-
Voor internet via ethernet en televisie op de kamer betaal je €15,- per maand (Het meest gekozen internet en TV abonnement kost €60,- per maand gedeeld door 4 bewoners).
Dit noemen we service kosten en geen huurkosten. Dit heeft te maken met de regels van de huurtoeslag. Deze kosten zijn niet voor het dak boven je hoofd (de kale huur) maar zijn voor het leven in je huis. Die zijn nooit onderdeel van de huurtoeslag en berekening kale huurprijs. Omdat je geen eigen gasmeter hebt, leveren wij jouw een service. Namelijk de service van verwarming, enzovoorts.
Totaal kale huur: €345,- per maand
Totaal service kosten: €95,- per maand.
Totaal = €440,-
Kostgeld voeding:
Nibud verwacht €7,09 per dag voor voeding voor een mand van 14-50 jaar, met een 30% voordeel bij een 4 persoons huishouden tov 1 persoonshuishouden. Dat komt op €150,- per maand.
Wonen: €440,-
Eten: €150,-
Dit alleen het eten! In je boodschappenkar ligt nog veel meer dan dit. Shampoo tandpasta, wasmiddel, WC papier. Als je een voordelige maaltijd gekocht hebt zijn dit de producten die je boodschappenkar toch nog duur maken bij de kassa.
Je wilt een keer een frietje eten van de frietboer maar ook je schoolgeld betalen. Hoeveel dit is, bepaal je grotendeels zelf maar een minimum is wel €150,- per maand.
Wonen: €440,-
Eten: €150,-
Overige kosten (van shampoo tot schoolgeld): €150,-
Totaal: €740,-
Daarnaast weet je zelf de kosten van: alle verzekeringen (inboedel, zorgverzekering, WA), reiskosten, zakgeld voor vrije tijd, wat je wilt sparen voor vakantie of leuke dingen enzovoorts.
Het sociaal minimum voor een alleenstaande 20 jarige is €988,- per maand.
Dat is dus het minimum om zelfstandig te leven op deze leeftijd. Als je alle kosten optelt zie je dat je ongeveer op dat bedrag uitkomt of er boven. Dat kost dus een maand leven. Wanneer je niet meer thuis woont en je eigen geld gaat beheren moet je dit beschikbaar hebben iedere maand.
Als je uit huis gaat heb je ok best wel wat eenmalige kosten. Je kamer heeft een laminaatvloer en de muren hebben een lichte kleur verf. Maar als jij een andere kleur wilt: dat mag. Maar dit betaal je zelf. Latex voor de muur verf voor je kozijnen je bepaalt zelf hoeveel het kost.
Je kamer is nog niet ingericht. Thuis heb je natuurlijk wel spullen op je kamer. Die kun je gewoon meenemen. Maar wellicht wil je iets vervangen..? of past het niet? Dan moet je soms andere meubels kopen. Dat kun je doen bij Ikea of op internet, maar ook bij een tweedehands winkel. Je kunt dit zo duur maken als je wilt.
Verhuizen is best even werk. Je mag bij ons een huifaanhanger lenen (even vooraf afspreken of hij er die dag is). Daarmee kun je je spullen vervoeren. Je kunt ook een grotere aanhanger huren. Het rijden moet je sowieso zelf regelen. Hoe groter de aanhanger hoe groter de auto die je nodig hebt. Een busje huren kan natuurlijk ook. Hier geld ook jij bepaalt hoe veel het kost en het is voor eigen rekening.
Verder kost dit allemaal best wel veel tijd. Je kunt wel vrijwel altijd eerder in je kamer dan dat je huur ingaat. Zo hoef je geen huur te betalen als je nog aan het verven bent. Geen enkel probleem. Denk er wel aan dat je je kamer weer in lichte kleuren moet opleveren aan het einde van de huur. Dus kies je voor hele andere felle of donkere kleuren? Helemaal prima. Maar als je weer uit je kamer gaat moet je het weer wit maken. Alle verf is voor eigen rekening ook de witte latex of verf voor kozijnen als je vertrekt.
Tot slot betaal je borg. Borg krijg je in principe altijd weer terug, maar is ook een kostenpost. Want wanneer je de kamer in gaat moet je de borg aan ons storten. Je betaalt een maand huur borg inclusief service kosten. Die krijg je terug als je je kamer weer oplevert in dezelfde staat of beter dan je hem aantrof.
Denk er ook even aan dat je huur altijd vooruit betaalt. Dus ga jij op 1 juli een kamer in, dan betaal je de huur van juli in juni, niet pas eind juli. Ook die rekening, hoewel niet eenmalig, zit allemaal wel in de tijd die vooraf gaat aan de verhuizing. Dat is dus alles bij elkaar best een dure periode. Het NIBUD bedoelt hier dus die reservering voor eenmalige uitgaven die je maandelijks doet. Dan heb je het geld beschikbaar als je verhuist.
En het is best wel een planning en organisatie! Wellicht denk je ondertussen ik weet het niet meer ik begrijp het niet meer en ik kan dit niet. Dat geeft helemaal niks want juist daarvoor: heb je ons! Net zoals aan het begin stond van deze informatie. Je hoeft dit NIET allemaal ZELF te DOEN! Je begeleider / mentor bereid alles met jou en je ouders voor, helpt met alles op een rijtje zetten en kijken of het wel lukt met het geld, verft met je mee op de momenten die je samen kiest dat het handig is. Het liefst samen met je ouders zodat iedereen denkt: je hebt een goede fijne plek en je maakt een goede volgende stap.
Schrik je van het bedrag..? Dat snappen we best. Het lijkt heel hoog, het is ook best hoog, maar het is wel wat het is. En feitelijk betaal iemand dit al iedere maand, ook vorige maand en de maand daarvoor. Er zijn sociale vangnetten voor wanneer je dit echt niet kunt betalen. Daar weten wij niet zoveel van. Als je denkt dat dit nodig is, en je hebt al een beschikking voor wonen, dan is het goed om weer terug te gaan naar je contactpersoon bij de gemeente. Want dan heb je een beschikking waar je niet zoveel mee kunt. Bijzondere bijstand, een uitkering of andere financiële regelingen bespreek je ook met je gemeente (vaak met de afdeling sociale zaken). En zoals heel vaak: ook hier kunnen we je bij begeleiden.