Wat kost het om te wonen.

Als je komt wonen bij Kumbaya, dan is het goed om te begrijpen wat scheiding tussen wonen en zorg inhoud voor wie wat betaalt.

De basisregel is: de zorg wordt betaalt, het wonen is voor eigen rekening.

Verderop vindt je het onderscheid uitgelegd en een rekenvoorbeeld zodat je zelf ook vooraf goed na kunt denken over dit stuk van zelfstandig worden. Natuurlijk denken wij hierin met jee mee zowel vooraf als tijdens je woonperiode en ook daarna.

Niet meer thuis wonen is best wel een planning en organisatie! Wellicht denk je straks: ik weet het niet meer ik begrijp het niet meer en ik kan dit niet. Dat geeft helemaal niks want juist daarvoor: heb je ons! Je hoeft dit NIET allemaal ZELF te DOEN!
Je begeleider / mentor bereid alles met jou en je ouders voor, helpt met alles op een rijtje zetten en kijken of het wel lukt met het geld, verft met je mee op de momenten die je samen kiest dat het handig is. Het liefst samen met je ouders zodat iedereen denkt: je hebt een goede fijne plek en je maakt een goede volgende stap. En daarom heb je deze site, waar we al het een en ander op een rijtje zetten.
De WMO betaalt kortweg al je zorg voor zover dit gaat om wonen. Wat dat inhoud staat in je beschikking en in je persoonlijk plan wat je opgesteld hebt samen met iemand van de gemeente. Dit plan hebben wordt verder op maat gemaakt samen met je begeleider / mentor. Dat is de zorg en al je zorg zoals in dat plan staat is onderdeel van wat wij namens jou declareren bij de WMO. De gemeente betaalt dit. Jij betaalt hier een kleine eigen bijdrage voor, die het CAK voor de gemeente bij jouw int. Hoe hoog die eigen bijdrage is kan je contactpersoon van de gemeente vertellen of kun je zelf opzoeken. Heb je daar ondersteuning bij nodig dan kun je die altijd bij ons vragen!